loading...
سجده عشق
محمد رضا میثمی بازدید : 7 چهارشنبه 14 اسفند 1392 نظرات (0)

اهمیت و فضیلت روز جمعه

روز جمعه از اعیاد مهم مسلمانان است که در برخی از روایات از آن به عنوان افضل الایام ، برترین روزها یاد شده است.

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) علت نام گذاری این روز به عنوان روز جمعه چنین آمده است که « چون خداوند آفریدگان را در آن روز برای ولایت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و خاندانش ( صلوات اللهّم علیهم اجمعین) گرد آورد و همچنین بدین خاطر که خداوند کار پیامبرش را سامان داد.

در منابع اسلامی از روز جمعه به عنوان سرور و سید ایام نام برده شده، روزی که پاداش نیکی ها و جزای اعمال ناشایست در آن مضاعف ( دو یا چند برابر ) بوده و باعث محو گناهان و ترفیع درجات و استجابت دعاها و بر آورده شدن حاجات می باشد.

در سخنی از امام باقر (علیه السلام) آمده است که « به خدا سوگند به من خبر رسیده است که اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) از روز پنج شنبه برای انجام اعمال و مراسم جمعه آماده میگردیدند، چرا که جمعه برای مسلمانان کوتاه و مغتنم است. همچنین شب و روز جمعه دارای دعاها، نمازها و اعمال مستحبی فراوانی است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان به برخی از آنها اشاره شده است.

از خدای بزرگ مسئلت می نمائیم که توفیق استفاده از این ایام و ساعات را به همه ما عنایت فرماید تا با بهره گیری از آن بر ایمان خود بیفزائیم و اعتقادمان را راسخ و محکم نمائیم.

در باره نماز جمعه

نمازجمعه، از شیوه های زیبا و دلپذیر عبادت به شمار می رود که از سوی دین مبین اسلام به منظور تحقق آرمان های اجتماعی، تشریع گردیده است. نمازجمعه علاوه بر اهداف عبادی و تربیتی، رویکردی به حکمتها و مصلحتهای اجتماعی هم چون وحدت و همدلی، تعاون و برادری، عدالت و انصاف، و صلح و همزیستی دارد.

نمازگزاران هر شهر و دیار، در زمان و مکان معیّن به هم می پیوندند، و با حضور قلب و رعایت طهارت و نظافت، وبلکه با ظاهری آراسته و عطرآگین، صف های خود را استوار می سازند و به سخنان امام جمعه گوش فرا می دهند. سخنانی که همگان را به تقوا و رستگاری فرا می خواند، آحاد جامعه را از شرایط و وضعیت یکدیگر آگاه می سازد، و نیرو و توان آنان را جهت رفع مسائل و مشکلات جامعة اسلامی بسیج می کند.

حضرت امام خمینی (قدس سره) درباره نمازجمعه در کتاب تحریر الوسیله چنین می فرماید: سزاوار آن است که امام جمعه در خطبه اش مسائل مربوط به مصالح دینی و دنیایی مسلمانان، حوادث خوب و بد و شرایط مساعد و نامساعد جامعة مسلمان، مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در استقلال و کیان مسلمانان مؤثر است، و هر آن چه که مسلمانان در معاد و معاش به آن نیازمندند، تذکر دهد. هم چنین شایسته است که امام جمعه، چگونگی رفتار و کردار با کشورها و جامعه های غیرمسلمان را با نمازگزاران در میان گذارد و آنان را از توطئه ها و دخالت های برخی کشورهای بیگانه در امور سیاسی و اقتصادی مسلمانان آگاه سازد. خلاصه آن که نمازجمعه و خطبه های آن از گردهماییهای بس عظیم مسلمانان هم چون حج و اعیاد فطر و قربان است که از شرایع بسیار مهم اسلام به شمار می رود.نظر به اهمیت خطبه های نمازجمعه و مضمون و محتوای آنها، در احکام نمازجمعه آمده است که گوش کردن مردم به خطبه ها، موافق احتیاط و بلکه واجب است. هم چنین اقتضای احتیاط، سکوت و صحبت نکردن در حین ایراد خطبه هاست. هم چنان که توصیه شده است شنوندگان در حال ایراد خطبه ها، روبروی امام بنشینند و روی خود را بیش از آن چه که در نماز جایز است، این سو و آن سو نگردانند.


گلچینی از احادیث و روایات ائمة معصومین (علیهم السلام) در ارجمندی روز جمعه

امیرمؤمنان حضرت علی (علیه السلام) می فرماید:

جمعه را حق و حرمتی است، مبادا که آن را ضایع گردانی. یا در چیزی از عبادت خدا و تقرب به او با کار نیک و ترک گناه فرو گذار کنی. چرا که خداوند در این روز نیکی ها را چند برابر سازد، بدیها را بزداید، و مرتبه ها را بیافزاید.
همچنین حضرت امام رضا (علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید:
جمعه سرور روزها است. خداوند در این روز نیکی ها را چند برابر سازد، بدیها را بزداید، مرتبه ها را بیافزاید، خواسته ها را پاسـخ گوید، غم و غصه ها را برطرف کند، و حاجت های بزرگ را برآورده سازد. جمعه روز فزونی، و روز رهایی و گسستن از آتش است.

 

خطبه های روز جمعه

حضرت امام رضا (علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) همچنین می فرماید:

از آن رو در روز جمعه، خطبه نهاده شده است که جمعه دیدارگاه عمومی و هنگام حضور مردم است. و وسیله ای برای رهبری جامعه که آنان را اندرز دهد، و به طاعت خدا فراخواند، و از گناه بیم دهد، و بدانچه برای مصلحت دین و دنیای آنان خواسته است آگاه سازد؛ و آنان را بدانچه از رویدادها و مخاطرات جهان که سودها و زیان هایی برایشان در بردارد، خبر دهد.


پاکیزگی در روز جمعه

حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرماید:

شایسته است که روز جمعه هر یک از شما خود را بیاراید، غسل کند، خود را خوشبو نماید، ریش خود را شانه کند، پاکیزه ترین جامه اش را بپوشد و آمادة نمازجمعه شود.

همچنین حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: هر آن کس که روز جمعه غسل نماید و جامة مناسبی به تن کند و خود را عطرآگین سازد، و به سوی نمازجمعه روان شود، و مردم را نیازارد و پا بر دوش آنان نگذارد، گناهان او میان این جمعه و جمعة دیگر و تا آن زمان که خدا بخواهد بخشوده خواهد بود.


اجابت دعا در جمعه

حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرماید:

گاه اجابت دعا در روز جمعه، مدت زمان میان پایان خطبه های امام تا صف بستن مردم، و گاه دیگر از پایان روز تا غروب خورشید است.

 

آمرزش نمازگزاران جمعه

حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید:

هنگامی که شب معراج مرا به آسمان بردند، زیر عرش خدا هفتاد هزار شهر را دیدم که هر شهری همانند دنیای شما بود، و فرشتگانی را که بالهایشان را گسترده بودند و خدارا تسبیح وتهلیل می کردند و می گفتند، خدایا کسانی را که در نمازجمعه حاضر می شوند بیامرز، خدایا کسانی را که روز جمعه غسل می کنند، رحمت کن.

منبع: اقتباس از «پايگاه نماز كليد بهشت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اینجانب محمد رضا میثمی فارغ التحصیل رشته آموزش ابتدایی اهل شهرستان سرخه ، به لطف خدا همزمان با سومین مسابقه سراسری وبلاگ نویسی نماز و با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ نماز این وبلاگ رو راه اندازی کردم. از نظرات کاربران محترم برای ارتقای وبلاگ استفاده میکنم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظرشما چرا برخی افرادنسبت به نماز بی توجه هستند؟
    باتشکرازشما،نظرتان درباره محتوا ومطالب این وبلاگ چیست؟
    ذکر ایام هفته
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 21
  • بازدید کلی : 577
  • اوقات شرعی